luni, 12 septembrie 2016

O vrăjeală şi o spoială


Noua expoziţie permanentă de la Muzeul de Istorie din Suceava conţine mult mai puţină informaţie decât cea veche, însă multă abureală cu impact vizual dublată de efecte audio. Am stat peste două ore, am citit tot şi am analizat fiecare exponat în parte şi fiecare încăpere cu tematica propusă. Inscripţiile mari, de pe pereţi, sunt doar în limba română, cele din dreptul exponatelor sunt în română şi engleză. Partea de arheologie este superioară expoziţiei vechi şi aranjamentul este făcut de manieră să înţeleagă orcine despre ce e vorba acolo. Sunt şi exponate găsite recent de specialişti şi amatori. Există la demisol o sală numai cu tezaur. Dubios e că muzeul se numeşte “al Bucovinei”, dar peste tot în el unde e vorba de situri arheologice apare numai harta judeţului Suceava.

Partea de istorie medievală e vax albina. Cum mă aşteptam, centrul de greutate e perioada lui Ştefan cel Mare. Sala tronului a fost scoasă undeva pe hol, rearanjată după indicaţiile lui Ursu, că precedenta era după indicaţiile PCR şi puţea. Sala dedicată perioadei lui Ştefan cel Mare prezintă marile bătălii, cetăţile pe harta Moldovei şi o copie după Tetraevangheliarul de la Humor. Avem referiri la Petru Muşat şi Alexandru cel Bun. Puţin despre drumul comercial Liov - Cetatea Albă şi stabilirea armenilor în Suceava. Nimic despre prima cetate din Suceava, cea de pe dealul Şcheia şi absolut nimic despre rolul îmbrăţişării ortodoxiei în neatârnarea Moldovei. Nimic despre Baia, nimic despre Siret, nimic despre mutarea la Iaşi a reşedinţei voievozilor Moldovei. Unele exponate, mai mult monede, bijuterii şi fragmente de haine scumpe, sugerează locuri importante unde s-au produs evenimente sau au fost îngropaţi voievozi.
 
Nimic despre domniile lui Petru Rareş cu jefuirea Sucevei de către Soliman şi episodul Obertin, nimic despre Alexandru Lăpuşneanul şi turnul său din centrul Sucevei, nimic despre uciderea lui Despot Vodă de către Ştefan Tomşa, nimic despre Mihai Viteazul şi intrarea sa în Cetatea de Scaun, nimic despre Anastasie Crimca, nimic despre Movileşti şi relaţiile lor, nimic despre Vasile Lupu şi moartea lui Timuş Hmelniţki sub zidurile Cetăţii de Scaun, nimic despre asediile acesteia, nimic despre Sobieski şi tabăra sa de la Mânăstirea Zamca. Sunt ceva portrete pictate şi fresca de la Mânăstirea Moldoviţa cu asediul Constantinopolului, desigur, fără niciun fel de explicaţie.
 
Partea de istorie a Bucovinei este şi mai vax albina. Între perioada medievală şi răpirea nordului Moldovei e doar o singură sală cu copii ale unor documente voievodale. Nimic despre Kuciuk Kainargi şi Grigore Ghica al III-lea. Referiri sporadice la felul cum a fost colonizat pământul furat Moldovei. 1812 trece neobservat. O statuie a lui Eudoxiu Hurmuzachi şi nimic despre paşoptiştii refugiaţi la Cernăuca în casa lui Doxachi. Tablouri imense cu suveranii austrieci, dar nimic despre lupta lui Eudoxiu şi a fraţilor săi pentru o Bucovină separată de Galiţia şi despre rolul lor în Mica Unire de la 1859. Nimic despre Serbarea de la Putna din 1871. Nimic despre cum foarte mulţi români bucovineni plecau la Blaj să poată scăpa de persecuţiile austriece. Nimic despre disputele câmpulungenilor cu stăpânirea austriacă. Nimic despre Hacman şi orientarea bisericii ortodoxe din vremea Mitropoliei Bucovinei şi Dalmației.
 
O separare timidă între perioada cât Suceava a ţinut de Galiţia şi perioada cât a ţinut de Ducatul Bucovinei. Se aminteşte de arboreseni, dar nu se spune de ce li s-a desfiinţat organizaţia şi de ce Ciprian Porumbescu s-a îmbolnăvit în puşcăria de la Cernăuţi. Cavaler des Loges are un perete întreg, Iancu Flondor nu apare pe nicăieri. Disputa acestuia cu Aurel Onciu nici nu are rost să ne gândim că ar putea fi amintită în acest muzeu. Nimic despre fruntaşii Unirii Bucovinei cu Regatul României. Nimic despre însoţirile raiffeisene. Nimic despre intelectualii suceveni patrioţi români şi cum abia abia a scăpat Suceava să nu fie arsă de ruşi. Avem o hartă poloneză a căilor ferate din Bucovina pe care un deştept a scris “reţeaua CFR” sau ceva de genul ăsta.
 
Războaiele mondiale sunt tratate la mişto. Nimic despre voluntarii bucovineni care au luptat de partea Regatului României pe valea Oituzului, nimic despre Ion Grămadă. Apare maiorul Anton Ionescu şi data de 6 noiembrie 1918, dar suceveanul nu are şansa să afle de ce are în oraş o stradă cu acest nume. Câteva poze din Cernăuţi, statui cu Ferdinand şi Maria. De la Ion Nistor s-a găsit o hartă, de la Sextil Puşcariu câteva obiecte personale. Unirea Bucovinei la Regatul României e reprezentată simbolic printr-un stâlp de frontieră austro-ungar tăiat şi doborât. Nimic despre academicienii români îngropaţi la Cernăuţi şi Suceava. Nimic despre lagărul de la Talerhof şi spânzuraţii din gara Tereblecea.
 
Perioada interbelică îl are în centru pe Carol II înconjurat de străjerii lui, cu Mihai pe post de accesoriu personal de paradă, nimic de legionari, nimic de cuzişti. Nimic despre problemele din mediul universitar cernăuţean datorate evreilor. Traian Popovici e la loc de cinste, normal. Episodul Fântâna Albă e reprezentat printr-o femeie ucisă cu copilul în braţe căzută lângă gardul de sârmă ghimpată pe care scrie CCCP. Nimic despre Antonescu, desigur. Puţin despre reîmplinirea în trupul ţării a nordului Bucovinei şi Basarabiei. Nimic despre partizanii din munţii Bucovinei, nimic despre cei datorită cărora nu mergem cu paşaport la Putna: Ion Tobă Hatmanul şi Valeriu Carp.
 
Democraţia populară în perioada căreia Suceava a avut una dintre cele mai de temut puşcării este reprezentată printr-o celulă întunecoasă, însă nimic despre Ţurcanu şi metoda sa de reeducare implementată aici şi care a dus ulterior la ceea ce numim astăzi “Fenomenul Piteşti”. Nimic despre lagărele de muncă de la Iţcani şi Lucăceşti, ai căror deţinuţi politic au construit calea ferată Suceava - Lucăceşti - Păltinoasa. Normal că o încăpere a fost botezată “Memorial” şi e plină în partea dreaptă de stele ale lui David şi în stânga de cruci.
 
O vrăjeală şi o spoială în maniera precaut-linguşitoare românofobă cu care Ursu m-a obişnuit. Mare păcat că expoziţia veche a fost distrusă, te învăţa infinit mai mult. Asta nouă are aşteptări mari de la vizitator, în sensul unui bagaj serios de cultură generală, dar dacă vizitatorul e tabula rasa, rămâne totuşi cu efectele vizuale, cele sonore şi poleiala de monden pe care se bazează mai mult decât toate celelalte expoziţia dedicată socialismului multilateral dezvoltat. Prea puţin despre Suceava medievală, infim de puţin despre Suceava imperială, mai nimic despre Suceava interbelică, o fărâmă din Suceava comunistă. Subţire de tot ce a pus în dosul stemei austro-ungare Scârnavul CaCa.
 
Concluzie: expoziţia dă pe spate tâmpiţeii de Facebook obişnuiţi să fie loviţi în cap de vizual, incapabili să pătrundă dincolo de prima impresie, doar de aia au apărut memeurile. E faină la vedere, dar e foarte puţină informaţie. Este înţeleasă de oameni care ştiu istorie, pe când cei care nu ştiu, nu vor învăţa nimic, pentru că nimic nu se leagă, totul e disparat, simboluri aruncate de-a valma şi cam atât. De multe ori ai senzaţia că eşti la un muzeu de artă şi nu la unul de istorie.
 

 

9 comentarii:

  1. Felicitări! De acord cu observațiile făcute!

    RăspundețiȘtergere
  2. Pretenții aberante de om perfid și… mai mult de atât. Muzeul e, în linii mari, ”cel mai tare din parcare” și nu o shaorma ”cu de toate”. Dacă s-ar fi putut etala dorințele celor (foarte puțini) care țipă ”Halatul, unde e halatul!!!”, muzeul ar fi trebuit să se extindă și în clădirea băncii de alături, sau să expună, eventual, pe tavan. Cine vrea mai mult citește, că de aceea se scriu cărți de istorie. Și dacă era expusă bundița ”Căpitanului”, sau cizmele Mareșalului, cine ar fi strigat oare să vină ”duba-duba”, că la muzeu se pune de un holocaust???

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Comentariu de limitat căcăcios. Mergi la Auschwitz la muzeu şi vei vedea acolo că nu te trimite nimeni la citit cărţi, ai cam tot ce e nevoie pentru a înţelege ce a fost Holocaustul. Deci opinia ta e că un muzeu trebuie să se adreseze proştilor căcăcioşi, dar e o chestie cul să prezinte lista lui Carol II. Apropo de cel mai tare din parcare, ai vizitat vreodată Muzeul Naţional Militar ? După ce treci prin mai multe muzee o să te prinzi că vrăjeli de tipul Messi la Hora Bucovinei şi cel mai tare muzeu e în Suceava sunt gogomănii care prind doar la bucovineni adivaraţ.

      Ștergere
  3. Partea I
    Camil,
    Vreau si eu sa te felicit (imi permit sa te tutuiesc deoarece sunt mai batran ca tine,chiar mai ruginit…) pentru analiza pertinenta facuta acestei noi conceptii muzeale, de la asezamantul atat de pompos denumit “Muzeul Bucovinei”,care exceleaza – conceptia - prin surprinzatoare si condamnabile abordari si expuneri intr-un spirit ukrainean aproape nedisimulat,cel putin la nivelul partii de istorie moderna si contemporana.
    Da,sunt de acord cu tine,partea de istorie veche este tratata mai ingrijit,fie si pentru faptul ca promotorii lui “homo bucovinensis”,corbii influentei straine si partizanii imaginii de Kosovo al unei regiuni inca ravnite si infestate din teritoriul istoric al romanismului ,nu au ratiuni tactice,din campul lor tactic bulbacesc,ca sa altereze sau sa mistifice acea parte a istoriei vechi care poate fi insusita,dupa proceduri brevetate in Nordul Bucovinei, si valorificata fara mari probleme. Caci,pe scurt,nu sunt ei aceia care exhiba documentul de la 1408, care atesta orasul Cernauti de catre Alexandru cel Bun,fara rusine,ostentativ,agresiv,imbecil?
    http://prntscr.com/cknc61
    Unde am mai vazut noi un ou asemanator?
    Deci,fara sa o mai dam prin tufisuri, imi permit sa completez ceea ce tu insuţi ai observat just:
    - Noua faţă a muzeului este una propagandistica,cu alt semn…Intreaga constructie muzeala (care ,din fericire, poate fi remediata) este deficitara; chiar de la intrare te lovesti de absenţa unor indicatori vizuali care sa te orienteze,nu exista un plan al organizarii exponatelor,se supraliciteaza o asa-zisa “digitalizare” a incintei ,ceea ce face ca ,din prima,sa fii indrumat de o specie de paznic,amabil in limita salariului său de bază,care iti indica cu ce trebuie sa incepi: “…mergi matale la stanga,la tezaur,acolo bati la o usa….” Bati la usa si,ca in basmele rusesti cu prosti,cineva te intreaba (daca te intreaba,ca se poate sa nu te intrebe,si atunci mai bati…) “Cine-i acolo?” Poti sa raspunzi in sensul ca “om bun” sau ca “ANAF-ul” sau ca “un fluture”..
    O iei apoi,paznicul fiind digitalizat de alti vizitatori, pe unde te taie capul,ca sa ajungi,in fine, la partea care se ocupa de istoria moderna a Bucovinei… Ca sa vezi, ce?
    - Partea care ar trebui sa trateze perioada galiţiana a teritoriului românesc numit de straini Bucovina este tratata pe fuga si intr-o maniera frivola… Nu exista nici un indiciu vizibil cu privire la structura etnica a populatie in momentul anexarii,ponderea nesemnificativa a populatiei rutene dar si a celei de rit mozaic ,punctul zero al unei constructii imperiale si imperialiste cu consecinte deosebit de grave asupra istoriei poporului roman – atentie – nu a fictiunii austro-ungaro-sovietice de istorie a lui “homo bucovinensis”,produs propagandistic foarte drag domnului Ursu&Jupânii.
    - Nu exista decat indicii cetoase,irelevante,despre anii 1848-1849 in Bucovina,despre trecerea armatelor tariste prin Bucovina,spre Transilvania,pentru zdrobirea revolutiei de acolo…Marele Ducat al Bucovinei este tratat expeditiv,in consonanţa cu propaganda unor autonomisti de circumstanta,si anume de circumstanta ukraineana,din ziua de astazi,animatori quasianalfabeti ai asa-zisului “Manifest Pentru Salvarea Bucovinei”,tradatori genetici si vanzatori cu anvergura de sluga ticaloasa,care fura dinţii de aur ai răposatului ,depus pe laiţă,că si-asa nu-i mai trebuie… Nu rezulta de nicaieri ca puhoiul de ruteni ,cel care a schimbat structura etnica a unui teritoriu românesc definit in tratate si cronici,apărat cu sabia si stropit cu sangele inaintasilor ,s-a revarsat exact dupa proclamarea Marelui Ducat,in care populatia romaneasca ocupa un loc marginal,in consonanţa cu planurile de alterare a structurii etnice si de alienare a caracterului românesc al provinciei furate.

    RăspundețiȘtergere
  4. Partea a II-a
    - Nu rezulta,nu este aratat in nici un fel, in afara de scurte aluzii propagandistice (despre care chiar nu sunt sigur ca exista, macar in aceasta forma!)rolul pozitiv dar si negativ al Fondului Religionariu,operatiunea de distrugere a mânăstirilor,ca fundamente ale românismului si piedici in calea rutenizarii accelerate…Caci acolo unde mânăstirile ctitorite si inzestrate de domnii si ierahii bisericesti ai Moldovei au fost distruse,acolo pana si crucile din cimitire s-au rutenizat,daniile au devenit un fel de prada de razboi iar hrisoavele care atesta romansimul,cum este cel al lui Alexandru cel Bun din 1408,au devenit recuzita pentru propaganda ukraineana…Nu exista un tablou,dealtfel foarte bine reflecatat in lucrari contemporane,al acestei evolutii nefericite,de modificare a structurii etnice. Nu este prezentat in mod onest nici marele bucovinean Ion Nistor,harta din 1910 cu structura etnica a Bucovinei nefiind relevanta decat intr-un context mai larg ,pe care marele istoric si patriot roman l-a evocat si argumentat. Deci unde sunt datele din lucrarea sa „Romanii si rutenii din Bucovina” ?
    - Jenant este ca documentul cel mai important,Declaratia de Unire a Bucovinei cu Romania,un text care ar trebui asezat la intrarea in Muzeul Bucovinei si care ar trebui cunoscut de catre bucovinei asa cum cunosc „Crezul” nu se vede pe nicaieri… Aceasta fraza istorica:
    “ Drept aceea
    Noi,
    Congresul general al Bucovinei,întrupând suprema putere a ţării şi fiind investit singur cu puterile legiuitoare,
    în numele Suveranităţii naţionale,
    Hotărâm:
    Unirea necondiţionată şi pentru vecie a Bucovinei în vechile ei hotare până la Ceremuş, Colacin şi Nistru, cu regatul României".
    .. ar fi trebuit săpată in piatra la intrarea in muzeu,pentru ca este muzeul Bucovinei,parte integranta a Romaniei Mari,care trebuie perceputa fie si macar ca un concept venerabil… Chiar mai mult decat stema imperiala,plesnita acolo,sus,la intrare,de parca domnul Ursu asteapta din moment in moment sa fie revendicate cladirile de catre ambasadorul austriac,poate si cel maghiar… Sau,poate,exista si nu cunoastem noi vreun demers de recuperare, la schimb, a cladirii metropoliatne din Cernauti,aceea care adaposteste astazi o universitate cu nume de chelner rutean…
    - in sectiunea interbelica nu exista indicii despre dominantele vietii publice,despre erorile statului roman in integrarea Bucovinei… Permanenta stare de asediu,marea criza economica,emigratia spre America,(“diaspora”,bade…) tensiunile junimii universitare din Cernauti,cuzismul si mai apoi legionarismul… Nu se poate ocoli,fara a face un rabat de tip sovietic de la realitatea istorica,faptul ca viata publica interbelica bucovineana a fost dominata de cuzism si legionarism,marii fruntasi legionari erau chiar bucovineni ,antisemitismul fiind motivat prin discriminarea populatiei romanesti dar si printr-o sincronizare determinata istoric cu miscarile de extrema-dreapta din Europa. Expunerile dar si citatele par inspirate ba din Perestroika, ba din “Cursul scurt de istorie al PCUS”, ba din brosurile fara nume ale lui Soros,din ziua de astazi,un stralucit exponent al globalizarii pentru gloabe…Istoria nu se face,neaparat,aratand cu degetul,ca nu-i frumos,ci aratand cu citatul,cu fraza pusa intre ghilimele si cu discernamantul cititorului sau privitorului avizat.

    RăspundețiȘtergere
  5. Partea a III-a
    - “Odiosii”,anume Stalin,Lenin,Dej,Ceausescu sunt amplu si şiret prezentati,cam in aceeaşi maniera in care ,in anii ’90,corifeii unei drepte iesite din depozitele de dreptaci ale Securitatii (mai mult sau mai putin kiori…) il veştejeau crunt pe un oarecare Ion Iliescu,prezentat insa pe toate panourile cu poza sa din tinerete - un barbat frumos,tanar,optimist,care ne-a si fost baci… Cel putin doua sali sunt risipite pe maculaturi,poze,busturi si obiecte etalate propagandistic ca la o casa de cultura din raionul Hliboca,in primii ani de perestroika…
    - Nu exista, in schimb,nici macar o mentiune despre cele doua ultimatumuri sovietice din iunie 1940,nu exista textele acestor ultimatumuri,nu exista marturii despre retragerea in debandada a armatei romane,despre excesele populatiei de o anumita etnie indreptate impotriva unor soldati care se deplasau in formatiuni constituite,inarmati,si care nu au reactionat,despre situatia tragica in care regimul carlist a lasat ţara fara un sistem parlamentar reprezentativ…
    - nu exista nici macar o aluzie la intrarea Romaniei in razboi,la ordinul de zi al generalului Antonescu ,care va ramane in istorie si pentru care zeci de mii de romani si-au dat viata in Caucaz,pe la Cotul Donului,prin lagarele rusesti,si cu care supravietutorii mureau pe buze chiar si prin anii 2000…
    "Azi-noapte la Prut, razboiul a-nceput, /Romanii trec dincolo iara /Sa ia inapoi prin arme si scut /Mosia pierduta asta-vara"
    Era nevoie de aprobarea unor lifte rusesti pentru ca domnul Ursu&Sohn sa puna in muzeu,ca intr-un muzeu,fara sa aquieseze in vreun fel,macar inceputul Ordinului de zi al lui Antonescu:
    “Ostasi, va ordon: treceti Prutul! Zdrobiti vrajmasul din Rasarit si Miazanoapte! Dezrobiti din jugul rosu al bolsevismului pe fratii nostri cotropiti! Reimpliniti in trupul tarii glia strabuna a Basarabiei si codrii voievodali ai Bucovinei, ogoarele si plaiurile noastre!" De la care curluntristi sau pupinkuristi mai trebuie sa ceara domnul Ursu aprobare pentru a expune adevarul istoric,fara comentarii? Ca doar consulatul ukrainean s-a desfiintat din lipsa de cash iar jupanii ramasi pe drumuri par platiti ,din nou,pe card,in cofraje de oua si vodca…
    - nu lipseste ,in schimb,in sectiunea interbelica,acel montaj ridicol ,absolut penibil cu Carol al II-lea, asezat pe tron,in uniforma de “strajer”,cu pantaloni scurti,exhiband niste picioare subtiri,famelice,menite sa provoace amuzamentul sau scarba vizitatorului… Parte dintr-o miscellanea,o istorie a faptului marunt,care ar permite si expunerea unui nud al Lupeascai sau sula lui Terente,la scara 1/1,certificata – cine stie – de vreun consilier sfertodoct de-al domnului Ursu,nu spun care…
    - Dar “sala tronului” ? Si mai penibil! Prost dispusa,organizata ca o aglomeratie de păpuşi ale unor personaje mature,cu alura de manechine de mall,de Julius Mall,intr-un spatiu aglomerat inutil ,fara o conceptie structurala bazata pe judecati de valoare rezultate din studiul contextului istoric evocat,aceasta “Sala a tronului” este mai slaba calitativ decat cea facuta de comunisti! Ca sa nu mai spunem ca este doar o propaganda cu alt semn,vezi doamne,daca la comunisti se accentua latura sociala – domnul promova tarani care se remarcasera pe campul de lupta,proletari,credinciosi ai cauzei,iaca acuma “se pune accentul” pe latura europena,recte externa – domnul primind solii,fapt prin excelenta de resortul ministerului afacerilor externe al lui Stefan!
    Dar ce vedem noi acolo? Un fel de haloimas in care nu sunt sigur ca se afla si doctorul Smil,solii,vericine vor fi fost ei,claie peste grmada,asteptand la coda ca la ulei,pe vremuri,sa le vina randul ! Ceea ce este si mai penibil pentru ca primirea unei solii este un oficiu diplomatic,cu discretia aferenta dintotdeauna,solii nu stau la un loc jucand babaroase!
    Dar ce cauta acolo doamna Voichita? Voia sa-i faca domnului un semn discret ca i-a venit ciclul,sau poate ca o tiitoare face scandal pe la usi,pe la fereşti ,sau il intreaba ceva despre meniul zilei?

    RăspundețiȘtergere
  6. Partea a IV-a
    Ar cam fi, in concluzie,un spatiu generos,risipit pe teme propagandsitice minore,cum este acea sala intreaga destinata infierarii aprovizionarii populatiei in anii ’80,desi ar fi fost suficienta o suprafata de 2/2 m si folosirea spatiului in scopuri apropiate de afectarea unui muzeu atat de pompos…
    Dar de ce, oare,se intampla asta? Pentru ca:
    La muzeu,unde se genereaza un formidabil capital de imagine,se lipesc toti politrucii care au sau li se pare ca au o imagine grandioasa despre “Bucovina”,de care s-ar putea lipi si ei,dupa ce se scutura de scame sau de paie sau de tizâcul ramas de la coborârea de pe pluta/bacul de Başău (un fluviu din rerezervorul de bucovineni de la Botosani,pentru cine nu stie)… Iata cine a “inaugurat” noua formula muzeala a Bucovinei:

    http://prntscr.com/cknhet

    Oare cine este si ce rol a avut personajul al doilea,de la stanga la dreapta,cel cu aparenta de mic mafiot+kkt dospit la foc mic,la “renovarea”,”extinderea” si “dezvoltarea”,”modernizarea” Muzeului Bucovinei? Ce cauta un personaj iesit din lumea interlopa suceveana,paylander importat politic,un om cu liceul facut mai mult la noapte decat la zi,din care îi lipsesc cca 2-3 ani de studiu efectiv,cu bacalaureatul luat/dat pe veresie,la ordin??
    Dar domnul Flutur,in afara de ocaziunea ,de talentul sau nativ de a se insuruba oriunde este rost de un kitsch monumental,ce anume il aduce la inaugurare? Ca sa-si faca poze imbracat in formidabila kitsch-arie numita ie barbateasca bucovineana,in fapt o camasa/rubaska de lautar ukrainean?
    http://prntscr.com/cknlzg
    …precum si sursele de inspiratie:
    http://prntscr.com/cknmh6
    ..sau idealul national spre care ne duce flutur,prin festivaluri:
    http://prntscr.com/cknn3o
    http://prntscr.com/ckno1h

    RăspundețiȘtergere
  7. Partea a V-a
    Insa peste toate acestea exista o cauza pe care dumneata,domnu’ Camil , o cunosti: influenta nefasta exercitata asupra lui Emil Ursu de catre un sfertodoct specialist in impostura si mistificare,o persoana cu studii de specialitate facute la cenaclul de la uzinele Vulcan,unde il trimiseseu partidul (ăla,vechiu…) ca sa contracareze manifestarile noii drepte,cea care locuia in fost casa a lui Zelea Codreanu,se imbata - intreaga noua dreapta,ma-ntelegi, si vorbea de rau partidul precum si pe secretarul sau general,in termeni care nu pot fi redati,din decenţă de dreapta…Cum or fi aratand actele sale de studii,compunerile sale in proza scurta,alte compozitii si exercitii pentru mana dreapta,asta este o sarcina a viitorimii imediate,sa scormoneasca in dosarele potrivite de la CNSAS, si sa le aduca la muzeul Bucovinei,la sectiunea destinata anilor ’80…
    Ca eu stiu ca ai o slabiciune pentru acest domn&sohn,artist,caruia i se procura si cu ajutorul domnului Ursu dar si al consiliului judetean diferite sinecure de cântat si de micţionat in şanţul Cetaţii de Scaun,el precum şi alţi boncăluitori,astazi şi mâine… Că notiunea de „scaun” din sintagma „Cetatea de Scaun” poate fi interpretata si in aceasta maniera,mai larga,anume ca şanţul cetaţii poate fi transformat in micţionar,cu condiţia sa ai si suficienţi miliţieni care sa faca ordine la cele cca 4 WC-euri ecologic-butaforice,ca unde si-au varsat sangele alde moldovenii dar si stramosii turcilor gulenisti merge si o mictiune cu aroma de iarba…
    Miliţieni,dar - sa ne intelegem - nu si securisti culturali care sa-l impiedice pe domnul cu pricina sa expuna mistificarile si contrafacerile sale ca fiind “Illustrierte Bukowina”,o ocazie unica pentru a-si etala analfabetismul si propensiunea sa porceasca spre banul public. Si sa geama si sa sublinieze,sa ceara si sa obtina bani pentru el si pentru plodul sau rancaluitor…
    Pentru ca intreaga alcatuire a sectiei moderne si contemporane a Muzeului Bucovinei pare, asa,un fel de Illustrierte Bukowina facuta la plesneala,pentru un folos incert sau ocult,de catre cineva care “recupereaza” imagini de pe Internet,care da “Rapirea din serai”ca fiind “Cina cea de taina” si ne vinde acestea pe bani buni.
    Intr-un oras in care domnul Ursu are o universitate la indemana,o filiala a Uniunii Scriitorilor si ,la Radauti,o structura apartinatoare de Academia Romana…
    Ca ,daca vrea probe,le va avea…

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc pentru comentarii şi sper că vor fi citite integral de cei care au vizitat muzeul şi au ieşit de acolo cu sentimentul că au fost traşi pe sfoară. Cei care nu l-au vizitat, nu au pierdut nimic şi pot foarte bine să aloce timpul oricărei alte activităţi.

      Ștergere

Dacă eşti prost, nu te băga!